Mette Dyrberg Museumsinspektør, Skive Kunstmuseum, 2006  

Kvadratiske landskaber af Henrik Hadsund
Kosmiske landskaber. Høj horisont. Naturens elementer skåret ind til benet

Henrik Hadsund fylder 50 år, og han har malet i halvdelen af årene. Det markeres med tre udstillinger i årets løb, den første hos Bjerre Keramik i Struer. Det er ikke en retrospektiv udstilling men udelukkende nye
malerier, der vises. Desuden er udgivet et fint lille katalog i kvadratisk format, 15x15 cm, med gengivelse af værker samt i fem korte tekster om kunstneren.

Ved første øjekast er Henrik Hadsunds malerier uhyre enkle. Rene farveflader, enkel komposition. Men når man stopper op og giver billederne lidt tid, så opdager man, at de tilsyneladende helt ensfarvede felter
langt fra ensfarvede. For eksempel kan et gult felt variere fra en kold citrongul til en varm gylden gul på vej over mod en orange.
Og man opdager at de linier, som skaber landskabets rytme, er svungne, bløde, poetiske. Omkring horisonten kan vandets blå blå farve næsten synes at vibrere af liv.

Henrik Hadsunds malerier er skabt med oliekridt på papir. Ikke noget med pensler eller terpentin her. At male et stort maleri (1x1 meter) med oliekridt
er et imponerende fysisk arbejde, især hvis farven skal dække papiret 100%. Og det skal den. Billedfladen er totalt mættet, stopfyldt med farve.

Horisonten er selvfølgelig den vigtigste linie. Den nederste halvdel eller tredjedel, som består af landjorden, er typisk inddelt i to-tre forskelligt
farvede felter. Nedadgående og opadgående linier associerer
bakker og dale.
Overgangen mellem de farvede felter kan være hård eller blød.

Siden 1999 har Henrik Hadsund stort set kun arbejdet med værker i et kvadratisk format. Billederne er ikke dybe, sådan som fx Niels Lergaards billeder er det, men de fungerer i fladen.
Som Tom Jørgensen beskriver det i katalogteksten er der det mærkelige med Henrik Hadsunds billeder, at de gør det modsatte af
at gå i dybden: de bevæger sig fra papiret og ud mod beskueren. Det sker fordi der er en vældig energi i billederne.
En energi, som skyldes oliekridtsteknikken, og som kan ses i malerierne som små, næsten umærkelige vibrationer: spor af bevægelsen fra hånden, der udfører arbejdet med oliekridtet.

Home

Acryl på papir

Olie på papir

Olie på lærred

CV

Presse

Kontakt